PŘIPŘAVUJEME - Příběhy sedmi moří

Literárně divadelní dílna pro žáky 3. a 4. tříd

Tříhodinová dílna Příběhy sedmi moří zve žáky na dobrodružnou cestu, která propojuje hru, fantazii a vyprávění s rozvojem čtenářských, tvůrčích a komunikačních dovedností.

Na úvod se děti společně naladí pomocí krátkých her a aktivit, které je vtáhnou do pirátského světa. Poté následují dvě hlavní části programu:

První část je zaměřena na tvorbu postavy a základ příběhu. Žáci si pomocí pracovních listů a herních dílků sestaví vlastní pirátskou postavu. Vydají se s ní na cestu po velké mapě Sedmi moří, mezi jejíž ostrovy budou putovat na loďkách, které si sami postaví z kostkové stavebnice.

Druhá část rozvíjí samotný příběh. Děti zapisují krátké pasáže do lodního deníku a prostřednictvím dramatických technik – živých obrazů a práce s časovými posuny – ztvárňují klíčové zápletky svých dobrodružství. Program vrcholí sdílením příběhů a povídáním o knižní trilogii Eliáš mezi piráty, Eliáš mezi lidojedy a Eliáš a kapitán Černovous, z níž dílna vychází.

Co dílna rozvíjí

  • Čtenářské dovednosti a čtenářskou gramotnost: práce s textem, porozumění dějové lince, psaní lodního deníku.

  • Kompetence komunikativní: sdílení příběhů, vyjadřování v písemné i mluvené podobě.

  • Kompetence k učení: schopnost tvořit, reflektovat a propojovat vlastní zkušenost s příběhem.

  • Kompetence sociální a personální: spolupráce v týmu, respekt k nápadům druhých.

  • Kompetence k řešení problémů: hledání zápletek, práce s časovými posuny, hledání cest v příběhu.

  • Kompetence pracovní a tvůrčí: samostatná stavba loděk z kostkové stavebnice, kombinace výtvarných, dramatických a literárních aktivit.


Časová dotace cca 120 minut (zařazujeme přestávku)
Počet účastníků do 25 (max. 1 třída)
Cílová skupina: 3. - 4. třídy
Požadavky na prostor - třída (žáci pracují u stolů) a ideálně i prostor na úvodní pohybové hry (možnost být na chvíli v herně, tělocvičně, družině...)

Lektorka: Veronika Krištofová – autorka dětské knižní série o pirátovi Eliášovi, herečka a zakladatelka Besedária. Ve své práci propojuje literaturu, divadlo a vzdělávání, díky čemuž dílna nabízí jedinečnou kombinaci příběhu, hry a prožitku.